Kurikan Hykoteam testasi vesiohenteista Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalia

3/3/2022

Kurikan Hykoteam Oy valmistaa työlaitteita ja koneita maatalouden, kiinteistöhuollon, viherrakentamisen ja urakoinnin tarpeisiin. Tuotteiden pintakäsittelyssä käytetään yleensä liuotinohenteisia maaleja. Kun Hykoteamille tarjottiin mahdollisuus testata vesiohenteista Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalia, he olivat heti valmiita kokeiluun.

Kurikan Hykoteam Oy

Kurikan Hykoteam Oy on Kurikassa, Etelä-Pohjanmaalla toimiva työlaitteita ja koneita maatalouden, kiinteistöhuollon, viherrakentamisen ja urakoinnin tarpeisiin valmistava yritys. Hykoteam on Kurikan Hyväkone Oy:n tytäryhtiö, joka toimii Hykoteamin valmistamien tuotteiden myyjänä. Hyväkoneen tuotemerkkejä ovat mm. Camion-työlaitteet sekä Giant-pyöräkuormaimet. Camion-tuotteet saivat Avainlippu-merkin vuonna 2020.

Hyväkone ja Hykoteam toimivat omina yrityksinään vuoteen 2014 asti. Nykyään Hykoteam Oy kuuluu Hyväkone Oy:n konserniin, jonka omistavat Vesa-Matti, Ismo ja Tuomo Keskimäki. Hyväkoneella on viisi myyntipistettä, jotka sijaitsevat Kurikassa, Pirkkalassa, Mustasaaressa, Laitilassa ja Askolassa.

Kurikan Hykoteam testasi Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalia

Valmistettavien kappaleiden pintakäsittely suoritetaan Hykoteamin moderneissa tuotantotiloissa. Vesiliukoiset epäpuhtaudet poistetaan joko mekaanisella puhdistuksella tai painepesurilla. Teräsraepuhallus poistaa muut epäpuhtaudet sekä antaa vaaditun pinnan karheuden. Puhalluksen jälkeen työkappaleet; koneiden ja laitteiden osat sekä muut metallirakenteet; maalataan. Maalattavan kappaleen maksimikoko on 13 m (pituus) x 4,3m (leveys) x 4,3 m (korkeus). Ruiskutuksen jälkeen maalatut kappaleet tarkastetaan standardien vaatimusten mukaan.

Testissä vesiohenteinen polyuretaanimaali Normadur Aqua DTM

Hyväkoneen työlaitteet ja koneet menevät kovaan rasitukseen, jolloin tuotteiden maalipinnan tulee olla sekä mekaanisesti kestävä että säältä suojaava. Tuotteet maalataankin säänkestävällä alifaattisella polyuretaanimaalilla.

Tavallisesti Hykoteam käyttää liuotinohenteista polyuretaanimaalia, mutta mahdollisuuden tultua, yritys oli halukas testaamaan vesiohenteista vastinetta. He tiesivät jo ennakkoon, että vesiohenteisten polyuretaanimaalien maalaaminen eroaa hiukan liuotinohenteisista vastaavista, mutta lopputulokseksi saadaan tyylikäs ja kestävä pinta.

Maalattavaksi kohteeksi valikoitui Camion Combi -maansiirtokärryn lavaosa. Maalausjärjestelmä oli 1 x 120 µm DFT korroosiopigmentoidulla Normadur Aqua DTM kertamaalilla, joka saavuttaa korroosioluokan C3 medium tällä kalvonpaksuudella.

Kurikan Hykoteam testasi Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalia

Maansiirtokärryn lavaosa odottamassa maalausta.

Lava oli malliltaan helppo maalattava, kulmia tai vaikeita paikkoja ei ollut kovin paljon. Normadur Aqua DTM:n tuotto on melko suuri, joten maalaus tehtiin pienellä suuttimella (0.011″). Silti haluttu kalvonpaksuus saavutettiin nopeasti. Pieni suutinkoko varmisti samalla, että kalvonpaksuutta ei ylitetä. Vaikka Normadur Aqua DTM:n blister-free thickness on kaksinkertainen useaan muuhun vesiohenteiseen polyuretaanimaaliin verrattuna, on kalvopaksuudet ruiskutettava tarkasti.

Kurikan Hykoteam testasi Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalia

Kurikan Hykoteam testasi Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalia.

Pitkä käyttöaika

Kun lava tuli valmiiksi, ruiskutettiin vielä työlaitteena käytettävä kauha. Vaikka maalin sekoituksesta oli kulunut jo aikaa, Normadur Aqua DTM:n kolmen tunnin käyttöaika mahdollisti kauhan maalauksen jäljelle jääneellä maaliseoksella. Tuotteen pitkä käyttöaika helpottaa työskentelyä ja pienentää maalihukkaa.

Kurikan Hykoteam testasi Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalia

Normadur Aqua DTM:n kolmen tunnin käyttöaika mahdollisti kauhan maalauksen jäljelle jääneellä maaliseoksella.

Maalaamossa oli maalauksen aikana noin 20 °C lämmintä sekä hyvä ilmanvaihto. Näissä olosuhteissa Normadur Aqua DTM oli käsittelykuiva noin viiden tunnin kuluttua maalauksesta kalvonpaksuuden vaihdellessa 100 – 200 µm DFT välillä. Korkeampi lämpötila ja alhaisempi ilmankosteus auttavat vesiohenteisia polyuretaanimaaleja muodostamaan tasaisemman pinnan.

Tyylikäs lopputulos

Maalatusta pinnasta tuli tasainen ja tyylikäs. Maalikalvo on todella kova, mutta samalla kuitenkin joustava, joten vesiohenteisen Normadur Aqua DTM:n pitäisi kestää hyvin maansiirtokärryn pinnassa. ”Olemme tyytyväisiä koemaalauksen tulokseen. Maalauksen aikana tuote toimi hyvin, kun maalaus suoritettiin ohjeiden mukaisesti. Kuivumisen jälkeen maalattu pinta näytti hyvältä”, sanoo Hykoteamin Juha Alanen. ”Maalipinta on erittäin kestävä ja tuotteen kiilto on sopiva laitteisiimme”, hän jatkaa.

Vaikka Hykoteam ei käytäkään vesiohenteista polyuretaanimaalia tuotteidensa pinnassa, Juha Alanen kokee, että Normadur Aqua DTM voisi soveltua myös heidän käyttöönsä. ”Kun opettelee oikean ruiskutustavan vesiohenteiselle Normadur Aqua DTM polyuretaanimaalille ja huolehtii hyvästä ilmanvaihdosta, tuotteella saadaan todella kestävää pintaa”, hän toteaa lopuksi.

Faktoja pinnan takaa:

NORMADUR AQUA DTM

KUIVA-AINEPITOISUUS: 54 til-%
VOC-ARVO: 99 g/l
SEKOITUSSUHDE: 6:1
KÄYTTÖAIKA: 3 h
VÄRISÄVYT: RAL- ja NCS S-sävyt
KIIILTO: Kiiltävä

Lue myös:

Etsitkö ympäristö- ja käyttäjäystävällisempää polyuretaanimaalia? Normadur Aqua DTM on ympäristöystävällinen kertamaali haastaviin kohteisiin
Nor-Maalin Normadur Aqua DTM pienentää ympäristökuormitusta – vihreää lisäarvoa liiketoimintaasi
Nor-Maalin testimaalari Miika Bergdahlin vinkit Normadur Aqua DTM:n maalaukseen
Etsitkö ympäristöystävällisempää teollisuusmaalia, jolta löytyy ACT-hyväksyntä? Nor-Maalin Normadur Aqua DTM ja Akvanor 100 SG täyttävät ACT-vaatimukset.

 

ESL Shippingin M/S Arkadia huoltomaalattiin Jotunin tuotteilla

28/4/2022 M/S Arkadia huoltomaalattiin Jotunin maaleilla joulukuun lopussa. Kuivatelakointina tehty huolto kesti kymmenen päivää, jonka aikana alus sai kestävät, uudet maalipinnat lastiruumiin ja runkoon. Käytettyjä tuotteita olivat Jotaguard 660, Jotamastic 90 GF, Jotaprime 500 ja Hardtop XP.

Nor-Maalin uudet isommat toimitilat Ruotsissa

31/3/2022 Nor-Maali jatkaa palveluiden ja myyntiverkoston kehittämistä Ruotsissa ja on muuttanut omiin, suurempiin toimitiloihin. Uuden myyntitoimiston ja suuremman varaston tavoitteena on parantaa palvelun tasoa ja toimitusnopeutta paikallisten asiakkaiden ja jakelijoiden tarpeisiin. Nor-Maali Group AB:n uudet toimisto- ja varastotilat sijaitsevat Enköpingissä, noin 70 km Tukholmasta länteen.

Vaatiiko projektisi SSG-hyväksytyn maalausjärjestelmän? Nor-Maalin SSG-maalausjärjestelmät ovat nyt käytettävissäsi.

30/3/2022 Nor-Maali tarjoaa SSG-hyväksytyt maalausjärjestelmät yrityksille, jotka noudattavat SSG:n standardeja. Neljä Nor-Maalin maalausjärjestelmää on saanut SSG-hyväksynnän ja ne on julkaistu SSG 1006E uusimmassa painoksessa (painos 12, 2022-03-23). Järjestelmät on testattu ja hyväksytty SSG 1100E:n mukaisesti.

Nor-Maalin korkeakuiva-ainepitoinen NorECOat HS Primer sopii myös upotusrasituskohteisiin

23/2/2022 Nor-Maalin korkeakuiva-ainepitoinen epoksipohjamaali NorECOat HS Primer vähentää maalausprosessin VOC-päästöjä. Tämä uusiutuviin luonnonmateriaaleihin perustuva epoksipohjamaali tarjoaa ympäristöystävällisemmän ja kustannustehokkaamman maalausprosessin. NorECOat HS Primer tarjoaa lisäksi loistavan korroosiosuojan, myös upotusrasituskohteissa.

Jotunin Marathon IQ2 suojaa SH Minervaa napa-alueiden vesillä

3/2/2022 Helsinki Shipyard luovutti joulukuussa asiakkaalleen Swan Hellenic -varustamolle SH Minerva expedition-risteilyaluksen. Alus tulee liikennöimään kaikilla mantereilla erikoistuen napa-alueille. Teräspintojen maalit alukseen toimitti Nor-Maali Oy yhdessä Jotunin kanssa. Käytössä olleita tuotteita olivat mm. Marathon IQ2, SeaQuantum Classic S ja Tankguard DW.