Nor-Maali Oy toimitti maalit tanskalaisen Molslinjenin M/S Hammershus alukseen

30/7/2019

Molslinjen-varustamolle rakennettu 158-metrinen matkustaja-autolautta on Rauma Marine Construction:in ensimmäinen uudisrakennuslaiva ja rakennettu kokonaan Raumalla. Sen työllistämisvaikutus on ollut arviolta tuhat henkilötyövuotta. Alus, M/S Hammershus, on luovutettu tanskalaisyhtiölle ja syksyllä 2018 se aloitti liikennöinnin Tanskassa. Nor-Maali Oy valittiin maalintoimittajaksi tähän vaativaan projektiin koska asiakkaalla oli vahva luottamus Nor-Maali Oy:n toimitusvarmuuteen, tekniseen tukeen ja laadukkaisiin tuotteisiin. Nor-Maali Oy on ollut mukana raumalaisessa laivanrakennuksessa 90-luvulta asti.  RMC perustettiin kotimaisin voimin vuonna 2014 jatkamaan jo 1600 luvulla alkanutta raumalaista laivanrakennusperinnettä. RMC:n vahvimpia osaamisalueita ovat jäänmurtajat, autolautat sekä puolustusvoimien alukset. RMC on myös teräsrakentamisen erikoisosaaja josta esimerkkinä tekosaari ja kelluvat luksushuvilat Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin. RMC työllistää suoraan 110 henkilöä ja koko verkosto on satoja työntekijöitä Rauman telakka-alueella.

Kuva: Rauma Marine Constructions

Laivan maalaustyön hoiti Ermail Oy. Ermail Oy on tehnyt laadukasta pintakäsittelyä suomalaisessa teollisuudessa jo yli neljännesvuosisadan ajan. Heillä on referenssejä mm. laivanrakennuksesta, potkurilaitteista, rampeista ja laiturirakenteista. Yhteistyö tässä projektissa sujui erinomaisesti molemmin puolin. Ermailin toimitusjohtaja Jussi Seikkula totesi useaan otteeseen projektin aikana, että se on yksi murhe pois itseltä, kun voi luottaa siihen, että maalit tulevat suunnitellusti ajallaan ja usein aikaisemminkin. Laadukkaat materiaalit yhdessä oikein tehdyn työn kanssa takaavat loppuasiakkaalle erittäin pitkäkestoisen tuotteen joka on helppoa pitää kunnossa.

Tähän laivaan päätuotteiksi valittiin Jotaprime 500 ja Hardtop XPF.

Jotaprime 500 on tuote, joka soveltuu uudis- ja korjausrakentamiseen. Tuotteen keskeisimmät edut ovat nopea maalaussykli, hyvä pakkaskovettuminen ja helppo maalattavuus. Yksi kovettaja kaikkiin vuodenaikoihin on iso etu ja suhteellisen korkea kuiva-aine vähentää VOC päästöjä. Jotaprime 500 voidaan käyttää lähes kaikissa kohteissa uudisrakennuslaivoissa.

Hardtop XPF on erittäin laadukas polyuretaani pintamaali. Tämän tuotteen etuina on korkea kuiva-aine, hyvä kovettuminen pakkasessa aina -10 C asti. Ruiskutusominaisuudet ovat myös erinomaiset optimoidun reologian johdosta. Laivan omistajan näkökulmasta tärkeät värin- ja kiillon säilyvyydet ovat myös kunnossa. RMC:ltä todettiin tuotteita valittaessa, että maalauksia pitää pystyä suorittamaan myös talviaikaan jolloin nämä tuotteet osoittivat toimivuutensa.

Erikoistuotteista voitaneen mainita huippuluokan kemikaalinkestävä liuotinvapaa tuote Tankguard SF harmaa- ja mustavesitankkeihin. Tuote soveltuu pinnoitteeksi niin laivateollisuuteen kuin offshore ja maapuolen koviin kemikaalirasituksiin kuten kemikaalitankit, jätevedet, harmaa-ja mustavesi, prosessivedet ja porauslietteen säiliöt.

Erityisen hyvin soveltuva raakaöljytankkeihin jopa +140 °C lämpötiloissa. Tuote on maalattavissa tavanomaisella korkeapaineruiskulla erittäin helposti, mikä edesauttaa laadukkaan lopputuloksen saamista. Tuotteessa ei ole liuotinta, joten lopputulokseen ei tule kutistumaa eivätkä liuottimet jää kalvoon.

Kuva: Rauma Marine Constructions

Samaan aikaan Molslinjen projektin kanssa RMC hoiti myös Suomen Ympäristökeskusen tutkimuslaivan  Arandan modernisoinnin. Tässäkin projektissa Nor-Maali Oy oli mukana maalitoimituksissa. Nor-Maali Oy on myös toimittanut aikaisemmin huoltomaaleja Arandaan.

Syntema Norr kansainväliseen yhteistyöhön suomalaisen Nor-Maalin kanssa – suuri investointi pohjoiseen

22/3/2024 Syntema Norr on allekirjoittanut yhteistyösopimuksen suomalaisen maalinvalmistajan Nor-Maalin kanssa. Yhteistyö keskittyy tarjoamaan paikallisille teollisuusyrityksille pohjoismaisiin olosuhteisiin sopivia maalausjärjestelmiä, joissa painopiste on ympäristö- ja käyttäjäystävällisissä tuotteissa.

Normafine 40 HS:lle EPD-ympäristöseloste

15/3/2024 Nor-Maalin liuotinohenteinen Normafine 40 HS polyuretaanimaali on saanut EPD-ympäristöselosteen. Aikaisemmin Nor-Maalin tuotteista EPD-ympäristöseloste on jo ollut vesiohenteisella Norepox Aqua DTM:llä sekä kuudella liuotinohenteisella maalilla.

Nopeuta tuotantoasi Nor-Maalin Normathane 50 FD polyuretaanipintamaalilla

7/2/2024 Normathane 50 FD on Nor-Maalin uusi liuotinohenteinen polyuretaanipintamaali, joka takaa tuotannon nopean läpimenoajan. Yhdessä nopeasti kuivuvan epoksipohjamaalin kanssa tämä puolikiiltävä polyuretaanipintamaali tehostaa tuotantoprosessiasi.

Oü Nor-Maali laajentaa liiketoimintaansa Virossa

11/1/2024 Nor-Maali Oy:n tytäryhtiö Oü Nor-Maali laajentaa liiketoimintaansa Virossa. Yritys on avannut uuden toimipisteen Narvaan, joka on tunnettu Itä-Viron teollisuuskeskuksena. Uuden toimipisteen avulla Nor-Maali pyrkii vahvistamaan toimintaansa Itä-Viron alueella.

Maailman suurin risteilijä Icon of the Seas maalattiin Nor-maali Oy:n toimittamilla maaleilla

14/12/2023 Meyer Turun rakentama loistoristeilijä Icon of the Seas lähti telakalta marraskuun lopussa. Aluksen teräspinnat maalattiin Nor-Maali Oy:n toimittamilla Jotunin laadukkailla maaleilla, joista käytössä olivat mm. Jotamastic 90, Hardtop AX ja SeaQuantum Classic S.