Rikon A/S toimittaa nosturin Marseillen satamaan

23/10/2020

Latvialainen nostolaitteita valmistava Rikon A/S toimittaa suuren satamanosturin Marseillen satamaan (korkeus 46 m). Projektissa käytetty maalaussysteemi oli Barrier – Penguard Express ZP – Hardtop AX. Rikon A/S on latvialaisen jälleenmyyjämme Latfintexin asiakas.

Kyseiseen projektiin pääsi maalitoimittajaksi, jos yrityksellä on ranskalaisten instanssien OHGPI ja GEPI hyväksynnät. Hyväksytyn maalitoimittajan lisäksi myös maalari piti hyväksyttää projektiin. Hyväksynnät liittyvät takuukysymyksiin. Yksi valtuutetuista toimittajista on Jotun. Tässä projektissa yhteistyötä tehtiin Ranskan Jotunin kanssa, jotta hyväksynnät maalaukselle saatiin.

Käytetty maalaussysteemi oli Barrier – Penguard Express ZP – Hardtop AX. Systeemillä on edellä mainitut hyväksynnät. Maalaus suoritettiin Rikonilla Latviassa. Marseillessa tehdään ainoastaan tarvittavat korjausmaalaukset kuljetuksen ja kokoamisen jäljiltä. Maalausprosessin vaaditut tarkastukset suoritti Latfintexin Frosio-tarkastaja Andris Siksma.

Maalaussysteemi DFT (µm)
Barrier 60
Penguard Express ZP 200
Hardtop AX 60
Yhteensä 320

 

Rikon A/S toimittaa satamanosturin Marseillen satamaan

Nosturin osia. Kokoonpano tehdään Marseillessa.

Rikon A/S toimittaa satamanosturin Marseillen satamaan

 

 

 

 

 

 

 

Projektissa käytetyt tuotteet

Barrier on kaksikomponenttinen, polyamidikovetteinen sinkkiepoksimaali. Se sisältää runsaasti sinkkipölyä ja täyttää koostumukseltaan SSPC Paint 20 level 2:n vaatimukset. Tuote tarjoaa erittäin hyvän suojan korroosiota vastaan osana maalijärjestelmää. Käytetään pohjamaalina ilmastorasitukselle altistuvissa kohteissa.

Penguard Express ZP on kaksikomponenttinen, amiinikovetteinen epoksimaali. Tuote on nopeasti kuivuva, sinkkifosfaattipigmentoitu, korkeakuiva-ainepitoinen paksukalvomaali. Tuote on suunniteltu erityisesti uudisrakentamiseen, jossa on tärkeää, että tuotteet kuivuvat nopeasti käsittelykelpoisiksi ja uudelleenmaalattaviksi. Voidaan käyttää pohja-, väli- ja pintamaalina tai ainoana maalijärjestelmänä ilmastorasitukselle altistuvissa kohteissa. Voidaan käyttää, kun pinnan lämpötila on alle nolla astetta.

Hardtop AX on kaksikomponenttinen, korkeakuiva-ainepitoinen, kemiallisesti kovettuva, alifaattinen akryylipolyuretaanimaali. Tuotteen pinta on kiiltävä ja kiillon säilyvyys erittäin hyvä. Tuote kestää hyvin kemikaaleja. Tuote ei sisällä United States Environmental Protection Agency:n vaaralliset ilman epäpuhtaudet (HAPs) -listalla olevia luottimia. Pieniä määriä kyseisiä liuottimia voi tulla tiettyjen värien sävytyksen kautta. Käytetään pintamaalina ilmastorasitukselle altistuvissa kohteissa.

Rikon nosturi

Kuvassa ovat Rikonin painting teknology Ivanna Anisimova ja Latvian jälleenmyyjän Latfintexin myyntipäällikkö Maris Ozolins.

Syntema Norr kansainväliseen yhteistyöhön suomalaisen Nor-Maalin kanssa – suuri investointi pohjoiseen

22/3/2024 Syntema Norr on allekirjoittanut yhteistyösopimuksen suomalaisen maalinvalmistajan Nor-Maalin kanssa. Yhteistyö keskittyy tarjoamaan paikallisille teollisuusyrityksille pohjoismaisiin olosuhteisiin sopivia maalausjärjestelmiä, joissa painopiste on ympäristö- ja käyttäjäystävällisissä tuotteissa.

Normafine 40 HS:lle EPD-ympäristöseloste

15/3/2024 Nor-Maalin liuotinohenteinen Normafine 40 HS polyuretaanimaali on saanut EPD-ympäristöselosteen. Aikaisemmin Nor-Maalin tuotteista EPD-ympäristöseloste on jo ollut vesiohenteisella Norepox Aqua DTM:llä sekä kuudella liuotinohenteisella maalilla.

Nopeuta tuotantoasi Nor-Maalin Normathane 50 FD polyuretaanipintamaalilla

7/2/2024 Normathane 50 FD on Nor-Maalin uusi liuotinohenteinen polyuretaanipintamaali, joka takaa tuotannon nopean läpimenoajan. Yhdessä nopeasti kuivuvan epoksipohjamaalin kanssa tämä puolikiiltävä polyuretaanipintamaali tehostaa tuotantoprosessiasi.

Oü Nor-Maali laajentaa liiketoimintaansa Virossa

11/1/2024 Nor-Maali Oy:n tytäryhtiö Oü Nor-Maali laajentaa liiketoimintaansa Virossa. Yritys on avannut uuden toimipisteen Narvaan, joka on tunnettu Itä-Viron teollisuuskeskuksena. Uuden toimipisteen avulla Nor-Maali pyrkii vahvistamaan toimintaansa Itä-Viron alueella.

Maailman suurin risteilijä Icon of the Seas maalattiin Nor-maali Oy:n toimittamilla maaleilla

14/12/2023 Meyer Turun rakentama loistoristeilijä Icon of the Seas lähti telakalta marraskuun lopussa. Aluksen teräspinnat maalattiin Nor-Maali Oy:n toimittamilla Jotunin laadukkailla maaleilla, joista käytössä olivat mm. Jotamastic 90, Hardtop AX ja SeaQuantum Classic S.