Mardi Grasin teräspinnat on maalattu Nor-maali Oy:n toimittamilla maaleilla

18/1/2021

Meyer Turun telakka on luovuttanut asiakkaalleen Carnival Corporationille Mardi Gras -loistoristeilijän keskellä koronakriisiä. Teräspintojen maalit alukseen toimitti Nor-Maali Oy yhdessä Jotunin kanssa. Käytettyjä tuotteita olivat mm. Jotamastic 90, Hardtop AX ja SeaQuantum Classic S.

Meyer Turun telakka luovutti asiakkaalleen Carnival Corporationille Mardi Gras -loistoristeilijän keskellä koronakriisiä joulukuussa. Suoritus oli erittäin merkittävä Suomen meriteollisuudelle ja sen alihankintaketjulle. Laivan luovutus viivästyi hiukan, mutta mahdollisti töiden viimeistelyn Turun telakalla sen sijaan, että viimeistelyä olisi jatkettu matkalla Floridaan. Mardi Grasin on tarkoitus aloittaa liikennöinti Floridan Port Canaveralista huhtikuussa 2021.

Carnival Mardi Gras on 180 000 bruttovetoisuustonnia ja nykymitoilla tavanomaisen Karibian risteilijän kokoluokassa. Alus käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua ja on näin ollen erittäin nykyaikainen polttoainetalouden kannalta. Risteilijän kapasiteetti on noin 5200 matkustajaa ja 1700 miehistön jäsentä. Laivassa on 19 kantta ja yli 2600 hyttiä ja pituutta sillä on 344 metriä ja leveyttä 42 metriä. Laivalla olevia aktiviteettejä ovat mm. kuntosali, koripallokenttä, neljä uima-allasta sekä vuoristorata.

Maalitoimittajana Nor-Maali Oy

Teräspintojen maalit laivaan toimitti Nor-Maali Oy yhdessä Jotunin kanssa, joka on yksi maailman suurimmista meriteollisuusmaalien valmistajista. Laivan maalaus alkoi vuoden 2018 lopussa ja jatkui luovutukseen asti. Rakennustapana oli telakan oma lohkotuotanto yhdistettynä yhteistyökumppaneiden lohkovalmistukseen alihankintatyönä. Nor-Maali Oy toimitti maalia sekä antoi teknistä tukea siis useampaan maahan. Yhteistyö Jotunin ja Nor-Maali Oy:n kansainvälisen verkoston kanssa mahdollisti tällaisen vaativan projektin.

Mardi Gras -aluksen teräspinnoilla käytetyt tuotteet

Mardi Gras -loistoristeilijässä on käytetty premium-luokan tuotteita: Jotamastic 90, Hardtop AX ja SeaQuantum Classic S. Jotamastic 90 on Jotunin menestyksekkään Mastic-sarjan 2020-luvun lippulaivatuote. Tuote on moderni versio alkuperäisestä Jotamastic 87:stä ja huomiota on kiinnitetty erityisesti tuotteen käytettävyyteen ja kuivumisaikoihin, unohtamatta huippuluokan korroosionestokykyä myös vaillinaisesti puhdistetuilla pinnoilla.

Hardtop AX on nykyaikainen polyuretaanipintamaali, jonka kiillon pysyvyys ja värin säilyvyys ovat erinomaiset. Mardi Gras tulee altistumaan jatkuvalle auringonpaisteelle ja merivedelle kuumissa Karibianmeren olosuhteissa. Hardtop AX on myös helposti levitettävä tuote, joka on tärkeää näin vaativassa kohteessa.

Koska yksi laivan suunnittelun painopisteistä oli ympäristön huomioiminen, oli luonnollista valita paras mahdollinen ratkaisu vedenalaisen pohjan kasvustonestoon. Kasvustonestolla on olennainen merkitys laivan polttoainekulutukseen ja siten ilman saastumiseen. SeaQuantum Classic S on tuote, jolla aluksen nopeushäviö on ainoastaan 2,5 %, kun markkinoilla olevilla tuotteilla keskiarvo on 5,9 %. SeaQuantum Classic S on silyyliakrylaatti-sideaineeseen ja hydrolyysireaktioon perustuva antifoulingmaali. Tämä teknologia mahdollistaa lineaarisen ja ennustettavissa olevan suorituskyvyn.

Erikoiskohteet

Tämän kokoluokan alus vaatii suurta organisaatiota ja saumatonta logistiikkaa toimiakseen. Lähes kaikkien risteilyaluksien uumenissa on valtaväylä, jota usein kutsutaan Mannerheimintieksi. Tällä tiellä kulkee suurin osa miehistöstä ja tavaroista niin kävellen, trukeilla kuin pumppukärryillä tai lattiaa pitkin vetämällä. Valtaväylän jatkuvan rasituksen vuoksi lattiapinnoitteeksi valittiin Baltoflake, jolla voidaan saavuttaa käytännössä huoltovapaa pinta koko laivan elinkaaren ajaksi. Baltoflake on lasihiutalevahvistettu polyesteripinnoite, jonka etuja ovat yksinkertaisuus, nopeus ja uskomattoman hyvä kulutuksenkestävyys. Tuote maalataan yhtenä kalvona ja se on parin tunnin päästä levittämisestä käyttövalmis ja kestää sellaisenaan.

Carnivalin omistamien laivojen tavaramerkki on savupiippujen siivet. Laivan tunnistaa Carnivalin alukseksi jo kaukaa piipun muodosta. Rakenne on sen vuoksi omistajan silmäterä ja se tulee rakentaa parhaiden rakennustapojen mukaisesti. Tämän laivan savupiipun pintakäsittely tehtiin oikaisemalla pinnat ensin suoriksi Jotunin Megafiller-sarjan tuotteilla. Näillä on mahdollista saavuttaa nopeasti ja tehokkaasti suorat ja sileät pinnat, jotka ovat edustavan näköisiä sekä läheltä että kaukaa katsottuna. Pohjamaalina toimi jo aikaisemmin mainittu Jotamastic 90 ja pintamaalina tässäkin erikoiskohteessa Hardtop AX.

Risteilyaluksissa on paljon erikoisalueita, esimerkiksi hissikuilut, joiden halutaan olevan myös näyteikkunoita. Tuotteina tällaisilla erikoisalueilla Mardi Gras-aluksessa olivat Akvanor 81 Primer, Pilot ACR ja Norrapid MWT. Akvanor 81 Primer kuuluu Nor-Maali Oy:n vesiohenteisten tuotteiden valikoimaan, josta löytyy yksikomponenttisten tuotteiden lisäksi myös kaksikomponenttisia epoksi– ja polyuretaanimaaleja.

 

Tällä hetkellä Meyerin Turun telakalla rakennetaan Costa Crociere S.p.A:n NB1395 Costa Toscana-alusta, joka valmistuu tämän vuoden lopulla. Myös Carnival Corporationin NB1397 Carnival Celebration-aluksen rakentaminen alkaa lähiaikoina.