Carnival Celebration -loistoristeilijän teräspinnat maalattiin Nor-maali Oy:n toimittamilla maaleilla

10/11/2022

Meyer Turun telakka on luovuttanut asiakkaalleen Carnival Corporationille Carnival Celebration -loistoristeilijän. Teräspintojen maalit alukseen toimitti Nor-Maali Oy yhdessä Jotunin kanssa. Käytettyjä tuotteita olivat mm. Jotamastic 90, Hardtop AX, Baltoflake ja Chemflake Special.

Meyer Turun telakka luovutti asiakkaalleen Carnival Corporationille Carnival Celebration -loistoristeilijän 2.11.2022. Carnival Cruise Line täyttää tänä vuonna 50 vuotta, jonka kunniaksi Carnival Celebration on rakennettu. Alus on vuonna 2020 Turussa valmistuneen Mardi Grasin sisaralus.

Carnival Celebration -loistoristeilijässä on kuusi eri teemavyöhykettä, joilta löytyy monenlaista tekemistä sekä ravintoloita ja baareja. Laivassa on mm. varustamon suurin WaterWorks-vesipuisto kolmella mutkittelevalla vesiliukumäellä, Bolt-vuoristorata, kuntosali sekä moneen aktiviteettiin sopiva SportsSquare. Uutuutena Carnival Celebrationilta löytyy Golden Jubilee -baari, joka juhlistaa varustamon monipuolista historiaa.

Carnival Celebration on kooltaan 182 800 bruttovetoisuustonnia. Pituutta sillä on 344 metriä ja leveyttä 42 metriä. Laivassa on 15 kantta ja yli 2600 hyttiä. Alus käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua, joka poistaa käytännössä kokonaan rikkidioksidi- ja pienhiukkaspäästöt.

Maalitoimittajana Nor-Maali Oy

Teräspintojen maalit laivaan toimitti Nor-Maali Oy yhdessä Jotunin kanssa, joka on maailman suurin laivamaalien toimittaja. Aluksen rakentaminen alkoi tammikuussa 2021 ja rakennustapana toimi telakan oma lohkotuotanto yhdistettynä yhteistyökumppaneiden lohkovalmistukseen alihankintatyönä. Nor-Maali Oy toimitti maalia sekä antoi teknistä tukea useampaan maahan.

Carnival Celebration -loistoristeilijän teräspinnoilla käytettiin Premium-luokan tuotteita, joista pääosassa olivat epoksimastic-maali Jotamastic 90 ja akryylipolyuretaanipintamaali Hardtop AX. Näitä tuotteita käytettiin useissa kohteissa eripuolilla alusta. Osassa kohteista Jotamastic 90 toimi kertamaalina.

Jotamastic 90 on Jotunin menestyksekkään Mastic-sarjan 2020-luvun lippulaivatuote. Tuote on moderni versio alkuperäisestä Jotamastic 87:stä ja huomiota on kiinnitetty erityisesti tuotteen käytettävyyteen ja kuivumisaikoihin, unohtamatta huippuluokan korroosionestokykyä myös vaillinaisesti puhdistetuilla pinnoilla.

Hardtop AX on nykyaikainen polyuretaanipintamaali, jonka kiillon pysyvyys ja värin säilyvyys ovat erinomaiset. Carnival Celebration tulee altistumaan jatkuvalle auringonpaisteelle ja merivedelle kuumissa Karibianmeren olosuhteissa. Hardtop AX on myös helposti levitettävä tuote, joka on tärkeää näin vaativassa kohteessa.

Nor-Maali Oy toimitti teräspintojen maalit Carnival Celebration -loistoristeilijään

Huoltokannet

Aluksen huoltokannet pinnoitettiin lasihiutalevahvistetulla Baltoflakella, joka on tyydyttymätön polyesteripinnoite. Risteilijän huoltokäytävät ja varastotilat altistuvat jatkuvalle trukki- ja pumppukärryliikenteelle, joten kannen pinnoitteeksi tarvittiin tuote, joka kestää erittäin kovaa mekaanista rasitusta.

Baltoflakea suositellaan kohteisiin, jotka joutuvat koviin altistumisolosuhteisiin sekä erittäin kovaan mekaaniseen rasitukseen ja joiden huolto on haastavaa. Tuotteella voidaan saavuttaa käytännössä huoltovapaa pinta koko laivan elinkaaren ajaksi. Tuote maalataan yhtenä kalvona ja se on parin tunnin päästä levittämisestä käyttövalmis ja kestää sellaisenaan. Baltoflakella on maalattu Suomessa rakennettujen laivojen huoltokäytäviä jo 2000-luvun alkupuolelta asti erinomaisin tuloksin.

Tankit

Loistoristeilijässä on paljon tankkeja eri käyttötarkoituksiin. Tankkien pinnoitustuotteet valitaan säilöttävän sisällön mukaan. Yleisesti ottaen pinnoite valitaan rasitusluokan, halutun kestoiän sekä käytettävissä olevan tekniikan mukaan. Esimerkiksi, jos hiekkapuhallus ei ole mahdollista, asettaa se rajoituksia käytettävälle tuotteelle. Seuraavassa on kerrottu muutamista erilaisista tankeista ja niiden vaatimuksista käytettävälle maalille.

Epoksi mastic-maalikohteet

Painolastitankkeja käytetään laivan tasapainon säätämiseen joko täyttämällä tai tyhjentämällä niitä merivedellä. Meriveden vaihtelu tankissa luo aggressiivisen korroosioympäristön vaihtuvan vesilinjan kohdalle läsnä olevan suolan, hapen ja veden takia. Laivanrakennusala käyttää nykyisin painolastitankkien maalaukseen ainoastaan luokituslaitosten verifioimia PSPC:n mukaisia maalijärjestelmiä, koska painolastitankkien tuotteet tulee olla IMO PSPC -hyväksyttyjä (IMO: International Maritime Organization, PSPC: Performance Standard for Protective Coatings). Tavoite on, että 15 vuoden jälkeen painolastitankkien luokitus on ”HYVÄ” (Ri3). Tavoitteen varmistamiseksi kaikki maalijärjestelmät esihyväksytään tiukalla korroosio-ja ristiintestauksella. Carnival Celebrationin painolastitankit maalattiin Jotamastic 87 Alumiinilla.

Kallistustankit joutuvat samantapaiseen rasitukseen kuin painolastitankit, mutta niitä ei koske IMO PSPC -määräykset. Kallistustankkien maalijärjestelmät ovat kuitenkin saman tyyppisiä kuin painolastitankeissa. Carnival Celebrationissa kallistustankit maalattiin Jotamastic 90:llä.

Kuivatankit sijoittuvat laitalevyn ja muiden tilojen väliin muodostaen alukselle ns. kaksoisrunkorakenteen. Jos laivan kylkeen tulisi reikä, kaksoisrunkorakenne estää koko laivan täyttymisen vedellä. Korroosioympäristönä kuivatankit ovat melko mietoja, koska lähtökohtaisesti niissä on vain kuivaa ilmaa. On kuitenkin tilanteita, joissa kylmä merivesi aiheuttaa tankin sisäpuolelle veden kondensoitumista ja sen seurauksena syklisen vesiupotuksen. Tämän vuoksi ulkolaitaa vasten olevaan pintaan tulee kiinnittää erityistä huomiota. Tässä aluksessa kuivatankit maalattiin Jotamastic 90:llä.

Ankkuriketjutankeissa säilytetään ankkuriketjuja laivan ollessa liikkeessä. Ketju aiheuttaa erittäin kovaa mekaanista rasitusta maalatuille pinnoille ja näihin yleensä maalataan joko perusratkaisuna epoksimaali (esim. Jotamastic 90) tai premium-ratkaisuna sinkkisilikaattimaali Resist 86.

Fenoli/novolac-epoksimaali Tankguard Storage

Syöttö- ja jäähdytysvesitankkeihin ohjataan vesiä koneen jäähdytysprosessista. Tankki altistuu lähinnä kuumavesirasitukselle, kun kuuma jäähdytysvesi lasketaan tankkiin ennestään kylmemmän veden sekaan. Jotunin tuotteista paras vaihtoehto kuuman veden kestoon on polyamiinikovetteinen fenoli/novolac-epoksimaali Tankguard Storage. Se kestää jatkuvaa merivesiupotusta 95 °C asteen lämpötilassa.

Nor-Maali Oy toimitti teräspintojen maalit Carnival Celebration -loistoristeilijään

Nor-Maali Oy toimitti teräspintojen maalit Carnival Celebration -loistoristeilijään. (Kuva: Meyer Turku)

Lasihiutalevahvistettu epoksimaali Marathon 2:1

Useat tankit Carnival Celebrationissa pinnoitettiin lasihiutalevahvistetulla Marathon 2:1 epoksimaalilla. Tuotteen erityisominaisuuksia ovat erinomainen tartunta alustaan, poikkeuksellinen tiiveys ja sitä kautta loistava korroosionestokyky sekä lämmönkesto (jatkuva merivesiupotus 70 °C). Marathon 2:1 antaa erinomaisen suojan myös lukuisia kemikaaleja vastaan. Tuote on helppo maalata ja kestää suuriakin kalvonpaksuuksia ongelmitta. Tämä on tärkeää, kun maalataan ahtaita tankkitiloja ja ruiskumaalausta ei ole mahdollista suorittaa optimaaliselta etäisyydeltä. Marathon 2:1 tuotetta on maalattu menestyksekkäästi Suomessa rakennettuihin laivoihin 1990-luvun puolivälistä asti.

Teknisen veden tankeissa säilötään mm. pesulavesiä. Pesulaprosessista tulee kuumaa vettä ja pH on usein korkea pyykinpesussa käytettyjen pesuaineiden takia. Marathon 2:1 valittiin näihin tankkeihin lämmön- ja kemikaalinkeston takia.

Harmaavesitankit sisältävät vesiä, jotka tulevat mm. suihkuista ja käsienpesualtaista. Vedet sisältävät jonkin verran pesukemikaaleja, joten tankkeihin valittiin Marathon 2:1 suojaamaan kemikaalirasitukselta.

Käsitellyn jäteveden tankeissa säilötään AWP-järjestelmästä tulevaa puhdistettua vettä, jonka laivat voivat pumpata mereen, kun ovat yli 12 merimailin päässä rannikolta. Tankit eivät joudu kovinkaan aggressiiviseen rasitukseen, mutta näihin tankkeihin valittiin Marathon 2:1 jotta voidaan olla varmoja, ettei poikkeustilanteissakaan tule ongelmia.

Advanced wastewater purification (AWP) -järjestelmän tarkoitus on puhdistaa laivassa syntyvät erilaiset jätevedet. Jätevesiä syntyy muun muassa keittiöistä, WC-tiloista, suihkutiloista ja pesulatiloista. Veden kuljettua suodatusjärjestelmän läpi, tulisi sen täyttää arvoiltaan annetut määräykset, jolloin se voidaan laskea suoraan mereen.

Lasihiutalevahvistettu vinyyliesteripinnoite Chemflake Special

Puhdistusprosessin jätevesitankit on maalattu vahvoja kemikaaleja kestävällä lasihiutaleilla vahvistetulla tyydyttämättömällä vinyyliesteripinnoite Chemflake Special:lla. Tuotetta suositellaan kohteisiin, jotka altistuvat erittäin voimakkaalle kemialliselle rasitukselle sekä mekaaniselle kulumiselle ja joiden tuleva huolto on haastavaa. Carnival Calebrationin jätevesitankkien tapauksessa Chemflake Special suojaa rakenteita hyvin aggressiivisilta olosuhteilta, kun jätteistä muodostuu mm. rikkivetyä ja vapaita rasvahappoja. Chemflake Special suojaa 100 %:lta rasvahapolta.

Nor-Maali Oy toimitti teräspintojen maalit Carnival Celebration -loistoristeilijään

Carnival Celebration:

Luokka: Carnival XL Class
Bruttovetoisuustonnit: 182 800 GT
Pituus: 344 m
Leveys: 42 m
Kansia: 15
Matkustajahyttejä: 2640
Nopeus: 23 kn

 

Tällä hetkellä Meyerin Turun telakalla rakennetaan ensi vuonna valmistuvaa Royal Caribbean Internationalin Icon of the Seas -alusta sekä vuonna 2024 valmistuvaa TUI:n Mein Schiff 7 -alusta.

Nor-Maalin korkeakuiva-ainepitoinen Normafine 40 HS polyuretaanimaali – nopeampaa kuivumista alhaisessa lämpötilassa

23/11/2022 Maalauskustannuksien alentamista mietitään tällä hetkellä monessa teollisuusmaalaamossa. Miten säästää energiaa, mutta kuitenkin säilyttää laatu ja nopeus? Maalauskustannuksiin voidaan vaikuttaa mm. maalin kuivumislämpötilalla ja maalaussysteemin kerroslukumäärällä. Oikeanlaisella tuotevalinnalla on siis suuri merkitys prosessin kokonaiskustannuksiin. Nykyisessä energiatilanteessa Normafine 40 HS on kustannustehokas vaihtoehto sekä pinta- että kertamaaliksi.

Norecryl 50: säänkestävä vaihtoehto epoksimaalille – ilman isosyanaattia

14/10/2022 Miten saavuttaa epoksien korroosionestokyky ja polyuretaanien säänkesto maalaussysteemissä, jossa ei haluta käyttää isosyanaatteja? Vastaus on Norecryl 50, isosyanaattivapaa akryylikertamaali.

Kestävä maalipinta säiliöihin ja putkistoihin – huoltomaalaus Normadur 65 HS:llä

27/9/2022 Nord Terminal Paldiskin öljytuoteterminaalin säiliöt ja putkistot huoltomaalattiin Normadur 65 HS:llä. Maalaustyön urakoitsijana toimi Oü Nor-Maalin pitkäaikainen asiakas Oü Korund.

Akvanor 100 SG, Akvanor 81 Primer sekä Norepox Aqua DTM ovat saaneet M1-hyväksynnän!

23/9/2022 Nor-Maalin vesiohenteiset tuotteet Akvanor 100 SG, Akvanor 81 Primer ja Norepox Aqua DTM ovat saaneet M1-hyväksynnän. Tuotteet ovat läpäisseet Sisäilmayhdistys ry:n tiukimman rakennusmateriaalipäästöluokituksen, joka kertoo, että tuote on hajuton ja vähäpäästöinen.

”Voiko pakkasella maalata?” – Lämmön säästö teollisuusmaalaamoissa

7/9/2022 Energiakriisi on tuonut esille kysymyksiä lämmön säästämisestä märkämaalaamoissa. Sähkön, kaasun, öljyn, pellettien tms. lämmönlähteiden hinnat ovat nousseet merkittävästi sekä saatavuus heikentynyt ja toimitusajat venyneet liian pitkiksi. Voidaanko lämpötilaa laskea maalaamoissa? Mitä tällöin pitää huomioida? Nor-Maalin Teknisen Palvelun päällikkö Juhani Korajoki kertoo kylmempien maalausolosuhteiden vaikutuksista tuotantoprosessiin.